دوره 6، شماره 2 - ( 12-1403 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 180-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghinezhad A, Farokhi M. Explanation of media rights governing presidential election debates in national media. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2025; 6 (2) : 6
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-136-fa.html
تقی نژاد علی، فرخی میثم. اصول و ضوابط حاکم بر مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در صداوسیما. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (2) :153-180

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-136-fa.html


چکیده:   (27 مشاهده)
مناظره‌های انتخاباتی از سال ۱۳۸۸ تاکنون طی ۵ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و نامزدها با توسل به این ابزار مهم تبلیغات انتخاباتی توانستند نمای اجمالی از شخصیت خود، پیشنهادها، طرح‌ها و انتقاد آنها نسبت به نظرات مطرح‌شده‌ی سایر نامزدها در بستر فراهم‌شده‌ی سازمان صداوسیما را به نمایش گذارند. با توجه به موضوع مقاله، سؤال مبتنی بر این است که «حقوق رسانه‌ای حاکم بر مناظره‌های انتخاباتی در رسانه‌ی ملی چیست؟» در اینجا سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی، به تحلیل گزاره‌های موجود، پرداخته شود. هدف از طرح این مسئله، این است که موارد اساسی جهت کیفیتِ شایسته و مطلوبِ مناظره‌ی انتخاباتی از دیدگاه حقوق رسانه، مدّ نظر قرار بگیرد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات، سه حیطه‌ی نامزدها، رأی‌دهندگان و سازمان مجری (صداوسیما) از ارکان مهم، اثرگذار و فعالِ انتخابات ریاست جمهوری تلقی می‌گردند که ضمن برشمردن و احصای حقوق آنها، ازجمله آزادی بیان، ارائه‌ی اسناد واقعی به ملت از سوی نامزدها و نیز حقّ دسترسی آسان به اطلاعات مفیدِ مناظرات نسبت به رأی‌دهندگان، تکالیفی مانند عدم حذف و یا تقطیع صوت و تصویر در حین پخش مستقیمِ مناظره‌ها، برعهده‌ی سازمان مجری است که در این مقاله بدان اشاره می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 788 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1404/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb