چکیده: (27 مشاهده)
مناظرههای انتخاباتی از سال ۱۳۸۸ تاکنون طی ۵ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و نامزدها با توسل به این ابزار مهم تبلیغات انتخاباتی توانستند نمای اجمالی از شخصیت خود، پیشنهادها، طرحها و انتقاد آنها نسبت به نظرات مطرحشدهی سایر نامزدها در بستر فراهمشدهی سازمان صداوسیما را به نمایش گذارند. با توجه به موضوع مقاله، سؤال مبتنی بر این است که «حقوق رسانهای حاکم بر مناظرههای انتخاباتی در رسانهی ملی چیست؟» در اینجا سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی، به تحلیل گزارههای موجود، پرداخته شود. هدف از طرح این مسئله، این است که موارد اساسی جهت کیفیتِ شایسته و مطلوبِ مناظرهی انتخاباتی از دیدگاه حقوق رسانه، مدّ نظر قرار بگیرد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات، سه حیطهی نامزدها، رأیدهندگان و سازمان مجری (صداوسیما) از ارکان مهم، اثرگذار و فعالِ انتخابات ریاست جمهوری تلقی میگردند که ضمن برشمردن و احصای حقوق آنها، ازجمله آزادی بیان، ارائهی اسناد واقعی به ملت از سوی نامزدها و نیز حقّ دسترسی آسان به اطلاعات مفیدِ مناظرات نسبت به رأیدهندگان، تکالیفی مانند عدم حذف و یا تقطیع صوت و تصویر در حین پخش مستقیمِ مناظرهها، برعهدهی سازمان مجری است که در این مقاله بدان اشاره میشود.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1404/3/5