مناظرههای انتخاباتی از سال ۱۳۸۸ تاکنون طی ۵ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و نامزدها با توسل به این ابزار مهم تبلیغات انتخاباتی توانستند نمای اجمالی از شخصیت خود، پیشنهادها، طرحها و انتقاد آنها نسبت به نظرهای مطرحشده سایر نامزدها در بستر فراهمشده صداوسیما را به نمایش گذارند. با توجه به موضوع مقاله، سؤال مبتنی بر این است که «اصول و ضوابط حاکم بر مناظرههای انتخاباتی ریاست جمهوری در صداوسیما چیست؟». در اینجا سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی، به تحلیل گزارههای موجود، پرداخته شود. هدف از طرح این مسئله، این است که موارد اساسی جهت کیفیتِ شایسته و مطلوبِ مناظره انتخاباتی از دیدگاه حقوق رسانه، مدنظر قرار بگیرد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات، سه حیطه نامزدها، رأیدهندگان و سازمان صداوسیما از ارکان مهم، اثرگذار و فعالِ انتخابات ریاست جمهوری تلقی میشوند که ازجمله حقوق نامزدها این است که هر کدام از آنها حق دارند با بهرهبردن از آزادی بیان، در مناظرات انتخاباتی شرکت نموده و به بیان مطالب، پیشنهادها و یا نقد سایر نظرها بپردازند و مانعی برای اظهارنظر وجود ندارد؛ الا اینکه محدوده آزادی بیان را نقض کرده و یا سخنی برخلاف شرع گفته شود. یکی از حقوق رأیدهندگان، حقّ دسترسی آسان به اطلاعات مفیدِ مناظرات است؛ بدینمنظور که آنها حق دارند بهصورت شفاف و بدون هرگونه حذف و اضافهای، به برنامهها، اظهارنظرها، نقدها و پیشنهادهای نامزدها، دسترسی داشته باشند. همچنین تکالیف متعددی مانند عدم حذف و یا تقطیع صوت و تصویر در حین پخش مستقیمِ مناظرهها بر عهده سازمان صداوسیما گذاشته شده است؛ بدینمعنا که سازمان مذکور، بدون وجود دستور یا بخشنامه یا هر امر قانونی دیگر، مجاز به حذف یا تقطیع صوت و تصویر نخواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1404/3/5