دوره 6، شماره 2 - ( 12-1403 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 368-337 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzad E, Faridzadeh M. Protecting the privacy of users in the digital world; the vital role of media literacy. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2025; 6 (2) : 12
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-133-fa.html
فرزاد الهام، فریدزاده محمد. حفاظت از حریم خصوصی مخاطبان در دنیای دیجیتال؛ نقش حیاتی سواد رسانه‌ای. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (2) :337-368

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-133-fa.html


چکیده:   (40 مشاهده)
در نظام نوپدید جهانی که به عصر انفجار اطلاعات معروف است و با پیشرفت دانش و فناوری، ابزارهای ارتباطی بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان شده است. عدم آگاهی از مهارت های ضروری جهت استفاده ی بهینه از رسانه ها و عدم وجود قوانین خاص در جهت تامین حقوق مخاطبان و کاربران، به ویژه کاربران فضای مجازی،منجر به بروز آسیب های متعدد همانند نقض حریم خصوصی می گردد.در این مقاله با تکیه بر قوانین موجود و دانش فناوری اطلاعات ، به بررسی تاثیر سواد رسانه ای برحفظ حریم خصوصی افراد در رسانه ها می پردازیم.روش پژوهش در مقاله ی حاضر، روش تحلیلی -توصیفی و ابزارهای به کارگرفته شده برای گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و پایگاه های اینترنتی معتبر می باشد.با گسترش روزافزون رسانه ها، حریم خصوصی افراد که همواره بر اهمیت آن در نظامات قانونی ،دینی و اجتماعی تاکید شده است،در اثر عدم آگاهی از سواد رسانه ای مورد هجمه های گوناگون اعم از فرهنگی،هتک حرمت ،کلاهبرداری و غیره قرار گرفته است.به نظر می رسد با توسعه ی قوانین حمایتی در چارچوب قانون خاص،آموزش سواد رسانه ای از طریق رسانه های ارتباط جمعی و همچنین با ترویج دانش فناوری اطلاعات ،امنیت حریم خصوصی افراد به طور موثر تامین می گردد.
 
شماره‌ی مقاله: 12
متن کامل [PDF 777 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/7 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1404/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb