1- پژوهشگر ودانشجوی دکتـــری حقوق بین الملل عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2- پژوهشگر و دانشجوی کـارشناسی ارشـد بـاستانشناسی دانشگاه نـیشابور، نیشابور، ایران
چکیده: (2212 مشاهده)
در نظام نوپدید جهانی که به عصر انفجار اطلاعات معروف است و با پیشرفت دانش و فناوری، ابزارهای ارتباطی، بخش جداییناپذیر زندگی انسان شده است. عدم آگاهی از مهارتهای ضروری جهت استفاده بهینه از رسانهها و عدم وجود قوانین کارآمد در جهت تأمین حقوق مخاطبان، بهویژه کاربران فضای مجازی، منجر به بروز آسیبهای متعددی همانند نقض حریم خصوصی میگردد. در بحث حریم خصوصی، خودنظارتی بر رفتار برخط فرد برای کاربران فضای دیجیتال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پژوهشگران بر این باورند که صرف وجود قوانین در خصوص حریم خصوصی بهتنهایی جنبه بازدارندگی ندارد و در کنار آن باید به رشد دانش کاربران در حوزههای سواد رسانهای، حریم خصوصی و دیجیتال پرداخت. در مقاله حاضر به بررسی مفهوم حریم خصوصی در فضای دیجیتال و ارتباط آن با سواد رسانهای میپردازیم. روش پژوهش در مقاله حاضر، روش تحلیلی -توصیفی و ابزارهای به کارگرفته شده برای گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و پایگاههای اینترنتی معتبر میباشد. با بررسی دستاوردهای جهانی در حوزه سواد رسانهای و با مداقه در ظرفیتهای موجود در آموزههای آن درمییابیم کسب آموزشهای تخصصی و امنیتی و ترویج دانش فناوری اطلاعات، تصویب قوانین حمایتی، آموزش سواد رسانهای از طریق رسانههای ارتباط جمعی، میتواند به کاهش چشمگیر آسیبهای اجتماعی افراد در جامعه در رابطه با نقض حریم خصوصی آنها کمک کند.
شمارهی مقاله: 12
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/7 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1404/3/5