دوره 6، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 298-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pishahang Delouei M H. The strategy of media activism in the battle of narratives, from what and how to the road map of seminaries. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2024; 6 (1) :267-298
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-52-fa.html
پیشاهنگ دلوئی محمد حسین. راهبرد کنشگری رسانه ای در نبرد روایت‎ها، از چیستی و چگونگی تا نقشه راه حوزه‎های علمیه. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (1) :267-298

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-52-fa.html


دانشگاه ادیان و مذاهب قم
چکیده:   (1498 مشاهده)
یکی از مهتمرین دغدغه­های فرهنگی در عصر حاضر، نبرد روایت­هاست. نبردی که بر سر تصاحب افکار عمومی شکل گرفته و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی خواهد داشت. امروز موفقیت در این نبرد سرنوشت ساز رابطه مستقیمی با توانمندی یک اندیشه یا تمدن در کنشگری رسانه­ای دارد. این مقاله تلاش می­کند با بررسی مفاهیم و ارائه روشهای توفیق در نبرد روایت­ها، ضمن بررسی اجمالی عملکرد پیشین حوزه­های علمیه در کنشگری رسانه­ای، راهی نو را برای موفقیت در پیش روی این نهاد مقدس قرار دهد. برای این بررسی ابتدا لازم بود یک چهارچوب منطقی برای جنگ روایت­ها انتخاب یا ایجاد شود تا بررسی عملکرد حوزه بر اساس آن انجام شود. اما «نبرد روایت­ها»، مفهومی تازه است که تعریفی بسیار غامض و پیچیده دارد و هنوز نظریه پردازی در خصوص آن به صورت کامل و شاید حتی ناقص انجام نشده است. بنابراین در این مقاله سعی شد با نگاهی به مفهوم و کارکردهای روایت و کنشگری، جایگاه کنشگری رسانه­ای در نبرد روایت­ها تبیین شود. همچنین تلاش شد با تحلیل رابطه معنایی جنگ روایت­ها با مفاهیم مرتبطی چون جنگ نرم، جنگ اراده­ها، جنگهای شناختی و جنگ رسانه­ای، یک نظام معنایی و چهارچوب معرفتی پیرامون جنگ روایت­ها ساخته شود که نقش کنشگری رسانه­ای در نبرد روایت­ها را بیش از پیش روشن سازد. پیروزی در هر جنگی مستلزم شناخت راهبردها و تاکتیکهای خاص آن نبرد است. در این مقاله با معرفی و تبیین پنج روش یا تاکتیک مؤثر برای موفقیت در جنگ روایت­ها یعنی: «روایت اول یا سرعت عمل»، «تکرار و استمرار»، «تنوع و نوآوری»، «فراگیری حداکثری» و «استناد، واقع­نمایی و باورپذیری» دریافتیم که کنشگری رسانه­ای مهمترین راهبرد عملیاتی در اجرای این 5 تاکتیک یا اصل موفقیت در جنگ روایت­هاست. پس از تعریف و تبیین هر یک از این 5 اصل و بیان چگونگی استفاده از راهبرد کنشگری رسانه­ای در آنها (با ذکر مثال)، عملکرد حوزه علمیه قم در صد سال گذشته را بر همان اساس ارزیابی نمودیم و ضمن بیان ضعفها و قوتها در هر مورد، راهکارهایی را پیش روی مسئولان حوزه به ویژه مسئولان رسانه ای حوزه قرار دادیم.
 
متن کامل [PDF 502 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/28 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/7/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb