دانشگاه ادیان و مذاهب قم
چکیده: (1498 مشاهده)
یکی از مهتمرین دغدغههای فرهنگی در عصر حاضر، نبرد روایتهاست. نبردی که بر سر تصاحب افکار عمومی شکل گرفته و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی خواهد داشت. امروز موفقیت در این نبرد سرنوشت ساز رابطه مستقیمی با توانمندی یک اندیشه یا تمدن در کنشگری رسانهای دارد. این مقاله تلاش میکند با بررسی مفاهیم و ارائه روشهای توفیق در نبرد روایتها، ضمن بررسی اجمالی عملکرد پیشین حوزههای علمیه در کنشگری رسانهای، راهی نو را برای موفقیت در پیش روی این نهاد مقدس قرار دهد. برای این بررسی ابتدا لازم بود یک چهارچوب منطقی برای جنگ روایتها انتخاب یا ایجاد شود تا بررسی عملکرد حوزه بر اساس آن انجام شود. اما «نبرد روایتها»، مفهومی تازه است که تعریفی بسیار غامض و پیچیده دارد و هنوز نظریه پردازی در خصوص آن به صورت کامل و شاید حتی ناقص انجام نشده است. بنابراین در این مقاله سعی شد با نگاهی به مفهوم و کارکردهای روایت و کنشگری، جایگاه کنشگری رسانهای در نبرد روایتها تبیین شود. همچنین تلاش شد با تحلیل رابطه معنایی جنگ روایتها با مفاهیم مرتبطی چون جنگ نرم، جنگ ارادهها، جنگهای شناختی و جنگ رسانهای، یک نظام معنایی و چهارچوب معرفتی پیرامون جنگ روایتها ساخته شود که نقش کنشگری رسانهای در نبرد روایتها را بیش از پیش روشن سازد. پیروزی در هر جنگی مستلزم شناخت راهبردها و تاکتیکهای خاص آن نبرد است. در این مقاله با معرفی و تبیین پنج روش یا تاکتیک مؤثر برای موفقیت در جنگ روایتها یعنی: «روایت اول یا سرعت عمل»، «تکرار و استمرار»، «تنوع و نوآوری»، «فراگیری حداکثری» و «استناد، واقعنمایی و باورپذیری» دریافتیم که کنشگری رسانهای مهمترین راهبرد عملیاتی در اجرای این 5 تاکتیک یا اصل موفقیت در جنگ روایتهاست. پس از تعریف و تبیین هر یک از این 5 اصل و بیان چگونگی استفاده از راهبرد کنشگری رسانهای در آنها (با ذکر مثال)، عملکرد حوزه علمیه قم در صد سال گذشته را بر همان اساس ارزیابی نمودیم و ضمن بیان ضعفها و قوتها در هر مورد، راهکارهایی را پیش روی مسئولان حوزه به ویژه مسئولان رسانه ای حوزه قرار دادیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/28 | پذیرش: 1403/6/18 | انتشار: 1403/7/14