1- ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
3- کارشناسی حقوق، دانشگاه الزهرا، تهران
چکیده: (615 مشاهده)
آموزش سوادرسانه به کاربر یا همان شهروند مجازی، بایستهای بدون جایگزین است که افراد برای بهرهمندی مطمئن از شبکه جهانی اینترنت و متعلقات آن ناگزیر به فراگیری آن هستند. آموزش نوینی که ردپای آن در اسناد و مصوبات حقوقی اخیر کشور از جمله مصوبات شورایعالی فضای مجازی، سندتحول بنیادین، منشور حقوق شهروندی، طرح صیانت از حقوق کاربران و مخاطبان فضای مجازی دیده میشود.
تکلیف دولت در حمایت از حق آموزش، به منظور تحقق اصل چهلوسوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شهروند مجازی را از مصرفکنندهای منفعل به فاعلی تاثیرگذار در این فضا تبدیل میکند. گذراندن دورههای آموزشی مستمر و بروز و کسب تبحّر و مهارت کافی بویژه در شرایط التهاب جامعه، درایت لازم در بهرهمندی کامل از این فضا را به شهروند مجازی اعطاء و سلامت وی و سایرین و بطورکلی سلامت جامعه را تامین و تضمین مینماید.
این مقاله کوششی در جهت معرفی عناصر موجود در ثمربخشی این مهم و نقش فراگیر آن بر فعالیت مثبت و موثر شهروند مجازی است که دقت نظر قانونگذار در نحوه مدیریت و هدایت استفاده بهینه از رسانه و ارتقاء آن تا سطح مطلوب را به دلیل استفاده همگانی از رسانه در معنای عام، در مقام قانونگذاری میطلبد.
لازم به توضیح است؛ رسانه در این پژوهش صدا و سیما و شبکههای مجازی وابسته به برنامههای رسانه ملی را شامل میشود که در راستای اهداف و در جهت ارتباط با مخاطبان تاسیس شده و فعالیت دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/13 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1402/7/5