چکیده: (292 مشاهده)
این مقاله در پی ارائهی پاسخ به این پرسش اصلی است که با رویکرد مطالعات میانرشتهای و با استفاده از الگوی خادم – مخدوم، چگونه میتوان از نقاط مشترک و دستاوردهای میان مطالعات گفتمان (بهمثابه خادم) با دانش فقه (بهمثابه مخدوم) سخن گفت؛ بر این پایه، مطالعات گفتمان در توسعهی دستگاه روششناختی اصول فقه میتواند مؤثر باشد، از جمله در شناخت فرآیند تکون معرفت در منطق فهم دین و توسعهی معنایی مبحث دلالت، موجب توسعهی مباحث و استفاده از ظرفیتهای این مطالعات شود. مطالعات گفتمان، امکان توسعهی فقه اجتماعی را با تمرکز بر شناخت تغییرات اجتماعی، توسعهی شناخت عرف و توسعهی موضوعشناسی فراهم خواهند کرد. این مقاله با طرح «شأن گفتمانی ولیّ فقیه» به مهمترین دستاوردهای مطالعات گفتمان در فقه حکومتی پرداخته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/22 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/3/10