دوره ۲، شماره ۱ - ( ۴-۱۳۹۹ )                   جلد ۲ شماره ۱ صفحات ۷۷-۵۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Challenges of Child Privacy in Cyberspace; A Reflection on the Child's Privacy in Cyber Space and Its Activism with Poverty. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2020; 2 (1) :53-77
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-35-fa.html
شفیعی آرمینا، صلح‌چی سارا. چالش‌های حریم خصوصی کودک در فضای مجازی؛ تأملی در حریم خصوصی کودک در فضای مجازی و کنش‌گری آن با فقر. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. ۱۳۹۹; ۲ (۱) :۵۳-۷۷

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-۱-۳۵-fa.html


چکیده:   (۵۴۱ مشاهده)
حق بر حریم خصوصی از اساسی‌ترین حقوقی است که با کرامت انسانی، استقلال و آزادی افراد ارتباط وثیق دارد و مبنای آن تکریم تمامیت مادی و معنوی انسان است. این حق در اسناد گوناگون ملی و فراملی، مورد تصریح قرار گرفته است. همچنین از اصلی‌ترین معیارهای تحقق امنیت در هر جامعه‌ای، آن است که افراد احساس نمایند که از حق حریم خصوصی آنان دفاع می‌شود، اما گاهی ممکن است حریم خصوصی برخی از افراد به جهت وضعیت و جایگاه‌ خاصی که در جامعه دارند نادیده گرفته شود، مانند افرادی که به‌دلیل وضعیت معیشتی و اقتصادی در طبقه نیازمندان قرار دارند. دراین‌میان، کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، بیش از باقی افراد ممکن است که تحت تأثیر آثار ناشی از نقض حریم خصوصی قرار گیرند، ممکن است از تصویر و یا اطلاعات کودک برای کسب برخی منافع اقتصادی و فرااقتصادی و یا حتی جمع‌آوری اعانه استفاده شود و حریم خصوصی جسمانی، اطلاعاتی و ارتباطی کودک مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات آن به‌صورت کتابخانه‌ای با مراجعه به کتاب‌ها، مقاله‌ها، رساله‌ها، قوانین و مقررات صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌هد که از اصلی‌ترین بسترهایی که در سالیان اخیر حریم خصوصی کودکانی که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند را به چالش کشانده است، شبکه‌های اجتماعی است که با انتشار تصاویر و اطلاعات کودکان، به‌عنوان چالشی فراروی حریم خصوصی آنها تبدیل شده است. لزوم حمایت از حریم خصوصی این قسم از افراد، به جهت وضعیت و موقعیت خاصی که در جامعه دارند، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
متن کامل [PDF 767 kb]   (۱۸۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/3/30 | انتشار: 1399/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb