دوره 6، شماره 2 - ( 12-1403 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 287-247 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaraghi Esfahani M, Hajian H. Risky Online Activities in Virtual Space with the Approach of Behaviors, Feelings and Attitudes Related to the Vulnerability of Iranian Youth. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2025; 6 (2) : 9
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-142-fa.html
یراقی اصفهانی مهشید، حاجیان حوریه. فعالیت های برخط پرخطر در میان جوانان ایرانی: تحلیل رفتاری، روانشناختی و چالش های حقوقی. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (2) :247-287

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-142-fa.html


1- گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه غیردولتی شهید اشرفی
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه و هدف: توسعه فناوری‌های دیجیتال، تعامل جوانان با اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را افزایش داده و آن‌ها را در معرض فعالیت‌های آنلاین پرخطر قرار داده است. این فعالیت‌ها شامل بازی‌های شانس آنلاین، پیش‌بینی‌های ورزشی، خریدهای اینترنتی اجباری و مصرف نادرست از رسانه‌های اجتماعی است. پژوهش حاضر علاوه بر بررسی درک خطر جوانان ایرانی (۱۸ تا ۳۵ ساله) و تأثیر عوامل روان‌شناختی و رفتاری، میزان کارآمدی چارچوب‌های قانونی ایران در مواجهه با این چالش‌ها را تحلیل کرده است.
روش‌شناسی: پژوهش با استفاده از روش توصیفی-علی و تحلیل مقطعی روی ۱۵۰۰ جوان ایرانی انجام شده است. داده‌ها از طریق پرسشنامه ساختاریافته جمع‌آوری و با مدل‌های رگرسیون لجستیک در نرم‌افزار SPSS تحلیل شده‌اند.
یافته‌ها: بسیاری از جوانان برخی فعالیت‌های پرخطر مانند بازی‌های شانس و پیش‌بینی ورزشی را بی‌خطر تلقی می‌کنند. احساس از دست دادن کنترل بر اطلاعات، تجربه احساسات منفی (اضطراب و ناتوانی) و فشار اجتماعی، درک خطر را افزایش می‌دهد. تحلیل حقوقی نشان داد که مقررات ایران، از جمله قانون جرایم رایانه‌ای (۱۳۸۸) و قانون تجارت الکترونیکی (۱۳۸۲)، فاقد سازوکارهای لازم برای تنظیم شرط‌بندی دیجیتال، لوت‌باکس‌ها، تبلیغات هدفمند و حفاظت از داده‌های کاربران است.
نتیجه‌گیری: چارچوب‌های قانونی ایران نیازمند اصلاح برای کنترل فعالیت‌های پرریسک دیجیتال، افزایش شفافیت تبلیغات و حفاظت از کاربران است. در کنار اصلاحات حقوقی، افزایش سواد رسانه‌ای و ایجاد نهادهای نظارتی مستقل می‌تواند به کاهش آسیب‌های فضای مجازی کمک کند.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 1076 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1404/2/9 | انتشار: 1404/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb