1- دانشگاه تهران
چکیده: (31 مشاهده)
واقعیت اجتماعی این قابلیت را دارد که منشا تحولِ تاریخیِ مفاهیم و قواعد حقوقی باشد. رسانه و نفوذ آن در زندگی اجتماعی افراد یکی از این واقعیات اجتماعی است که نهتنها موجب ایجاد مفاهیم حقوقی جدید مانند حق حریم خصوصی و حق جلوت شده، بلکه مفاهیم و تعاریف حقوقی تثبیت شده را تغییر داده است. یکی از مرزبندیهای مهم در حقوق خصوصی تفکیک حقوق مربوط به شخصیت از حقوق مالی است. در نگاه رایج حقوقی، حق مربوط به شخصیت به حقی تعریف میشود که از شخص انسان و نه منافع مادی او حمایت میکند. همچنین حقوقدانان آثار حقوق شخصیت را براساس همین تقابل میان شخصیت و مالکیت تنظیم و بر انتقال ناپذیریِ حقوق مربوط به شخصیت، اعم از قهری و قراردادی، حکم کردهاند. با پیدایش حقوق مالکیت فکری و پس از آن حق جلوت که بر کاربرد تجاری ویژگیهای شخصیتی فرد تاکید دارد، تفکیک میان حقوق مالکیت و حقوق مربوط به شخصیت به چالش کشیده و این دو گونه حق بیش از هر زمان با یکدیگر درآمیختهاند. در نتیجه، تضادی که بهطور سنتی میان مالکیت و شخصیت درنظر گرفته میشد، در حقوق مالکیت فکری و حق جلوت، به تعامل و حتی ترکیب منتهی شده است.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/16 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار: 1404/3/5