دوره 6، شماره 2 - ( 12-1403 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 63-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirshekari A, Maleki N. Examining the relationship between property right and personality right; From Contradiction to Integration. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2025; 6 (2) : 2
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-139-fa.html
میرشکاری عباس، ملکی نفیسه. نسبت‌شناسی حق مالکیت و حق مربوط به شخصیت؛ از تضاد تا درهم‌آمیختگی. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (2) :37-63

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-139-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (31 مشاهده)
واقعیت اجتماعی این قابلیت را دارد که منشا تحولِ تاریخیِ مفاهیم و قواعد حقوقی باشد. رسانه‌ و نفوذ آن در زندگی اجتماعی افراد یکی از این واقعیات اجتماعی است که نه‌تنها موجب ایجاد مفاهیم حقوقی جدید مانند حق حریم خصوصی و حق جلوت شده، بلکه مفاهیم و تعاریف حقوقی تثبیت شده را تغییر داده است. یکی از مرزبندی‌های مهم در حقوق خصوصی تفکیک حقوق مربوط به شخصیت از حقوق مالی است. در نگاه رایج حقوقی، حق مربوط به شخصیت به حقی تعریف می‌شود که از شخص انسان و نه منافع مادی او حمایت می‌کند. همچنین حقوقدانان آثار حقوق شخصیت را براساس همین تقابل میان شخصیت و مالکیت تنظیم و بر انتقال ناپذیریِ حقوق مربوط به شخصیت، اعم از قهری و قراردادی، حکم کرده‌اند. با پیدایش حقوق مالکیت فکری و پس از آن حق جلوت که بر کاربرد تجاری ویژگی‌های شخصیتی فرد تاکید دارد، تفکیک میان حقوق مالکیت و حقوق مربوط به شخصیت به چالش کشیده و این دو گونه حق بیش از هر زمان با یکدیگر درآمیخته‌اند. در نتیجه، تضادی که به‌طور سنتی میان مالکیت و شخصیت درنظر گرفته می‌شد، در حقوق مالکیت فکری و حق جلوت، به تعامل و حتی ترکیب منتهی شده است.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 850 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/16 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار: 1404/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb