دوره 6، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 232-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaffari H. The position of civil responsibility of public media in guaranteeing the rights of the audience with an emphasis on misleading advertisements in the field of health-oriented products. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2024; 6 (1) :211-232
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-110-fa.html
غفاری هدی. جایگاه مسئولیت مدنی رسانه های همگانی در تضمین حقوق مخاطب با تاکید بر تبلیغات گمراه کننده در حوزه محصولات سلامت محور. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (1) :211-232

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-110-fa.html


چکیده:   (1965 مشاهده)
الزام اشخاص به جبران خسارتی که به دیگران وارد می کنند، مسئولیت مدنی نام دارد و بر خلاف مسئولیت کیفری بیش از آنکه هدف مکافات دهی داشته باشد، ضامن حفظ حقوق فردی است. رسانه های همگانی به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط میان انسان ها می توانند زمینه ساز وقوع بسیاری از تعارضات میان پاسداشت حقوق فردی شهروندان و حق اطلاع رسانی به عنوان کارویژه خود باشند. پیش بینی مسئولیت مدنی رسانه ها راه حلی عادلانه برای تبیین ملازمه میان حقوق و تکالیف رسانه های همگانی و مجوزی برای ادامه فعالیت آنها تلقی می شود. با این وجود، نظام حقوقی ایران صرفا مسئولیت مدنی ناشی از جرم را به رسمیت شناخته است، امری که موجب می شود، بسیاری از فعالیت های زیانباری که از طریق رسانه ها انجام می شود و در قوانین، عناوین خاص کیفری ندارند، با عنایت به اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها و رعایت تفسیر مضیق در این رابطه، جبران نشده باقی بمانند. لیکن از منظر مسئولیت مدنی، هر خسارتی ولو غیر عمد یا در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی و حتی نقض یک حق تضمین شده، به فردی وارد شده باشد، باید جبران شود. با عنایت به مراتب فوق برآنیم تا در این مجال با تاکید بر محور تبلیغات گمراه کننده در حوزه سلامت، به تبیین جایگاه مسئولیت مدنی  رسانه های همگانی در تضمین حقوق مخاطب بپردازیم.
 
متن کامل [PDF 435 kb]   (1108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/22 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1403/7/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb