دانشگاه هنر اصفهان
چکیده: (265 مشاهده)
در عصر اطلاعات، بخش عظیمی از جامعهپذیری نسلها از طریق فضای مجازی انجام میشود و نفوذ و تأثیر رسانه تا جایی است که برخی از نظریهپردازان ارتباطی بر این باورند که رسانهها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما میآموزند. درواقع جریان بینالمللی اطلاعات، جریانی است مرکز- پیرامونی که از کشورهای توسعهیافته بهسوی کشورهای درحالتوسعه روان است. این جریان بهشدت یکسویه، عمودی، تحقیرگر، منفیگرا و سلطهجو، توانایی منابع خارجی را برای اجرای اقدامهایی نظیر کنترل و نفوذ در کشورهای هدف در قالب تغییر سبک زندگی بسیار افزایش داده است. آسیبدیدگی چهره فرهنگی جوامع درحالتوسعه (ازجمله ایران) ناشی از تحول سبک زندگی، بهطور قطع آسیبهای اجتماعی متعددی را دربر خواهد داشت که در این میان سست شدن پایههای نظام خانوادگی و الگوبرداری از فرهنگهای بیگانهِ ناسازگار با فرهنگ بومی، هویت ایرانی را در معرض مخاطره و تهدید قرار میدهد. نوشتار حاضر با مفروض قراردادن اینکه کارکرد معطوف به تشدید به تفرد فضای مجازی، هویت ایرانی که وامدار حس جمعگرایی ناشی از قدمت خانواده است را در معرض تهدید قرار میدهد، بر آن است تا پاسخگوی این سؤال اصلی باشد که فضای مجازی چگونه و تا چه اندازه با تشدید روحیه فردگرایی ایرانیان منجر به تضعیف نهاد خانواده، همگرایی ملی را کاهش داده است؟ روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/22 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/4/10