دوره 3، شماره 2 - ( 10-1400 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 113-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Duties and rights of the Medias from the perspective of Quran. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2022; 3 (2) :73-113
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-78-fa.html
کاظم زاده موسی. بررسی تبیین الزام‌ها و تکالیف شیوه‌های تبلیغ رسانه‌ها از منظر قرآن. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1400; 3 (2) :73-113

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-78-fa.html


چکیده:   (500 مشاهده)
اسلام به‌عنوان کامل‌ترین و جامع‏ترین دین الهی، شفاف‌ترین حق و حقوق، خوشبختی و رستگاری انسان‌ها را در قرآن بیان کرده است و در آیه‌های متعددی به این موضوع پرداخته است. رسانه به‌عنوان واسطه بین مردم و واقعیت‌ها و رویدادها بایستی آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... باشد. خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات هستند و باید این امانت را به‌خوبی ادا کنند. حق مردم در جامعه اسلامی بر رسانه‌ها این است که از اخبار مفید، لازم و منطبق با مصالح جامعه برخوردار باشند. قرآن کریم نیز دستور می‌دهد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا ....» (سوره نساء: آیه 58)؛ خداوند به شما دستور می‌دهد که امانت‌ها را به اهل آن بازگردایند. در نظام اخلاقی اسلام مردم و جامعه مورد احترام‌اند و هیچ‌گاه و به‌هیچ قیمتی نباید آبرو و حیثیت مردم وجه‌المصالحه قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه‌های شیوه‌های تبلیغ رسانه‌ها، حق، حقوق و تکالیف رسانه‌ها با رویکرد درون‌دینی به آیات قرآن و تبیین عناصر اصلی حقوق انسان‌ها است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این مقاله بر اساس گزیده‌ای از آیات قرآنی سعی شده است به زبان ساده «حقوق» و «تکالیف» وسایل نوین ارتباط جمعی از دید قرآن بیان شود.
متن کامل [PDF 931 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/10/1 | انتشار: 1400/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb