چکیده: (500 مشاهده)
اسلام بهعنوان کاملترین و جامعترین دین الهی، شفافترین حق و حقوق، خوشبختی و رستگاری انسانها را در قرآن بیان کرده است و در آیههای متعددی به این موضوع پرداخته است. رسانه بهعنوان واسطه بین مردم و واقعیتها و رویدادها بایستی آینه وفادار رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... باشد. خبرنگار و رسانه در حقیقت امانتدار مردم در دستیابی به اطلاعات هستند و باید این امانت را بهخوبی ادا کنند. حق مردم در جامعه اسلامی بر رسانهها این است که از اخبار مفید، لازم و منطبق با مصالح جامعه برخوردار باشند. قرآن کریم نیز دستور میدهد: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا ....» (سوره نساء: آیه 58)؛ خداوند به شما دستور میدهد که امانتها را به اهل آن بازگردایند. در نظام اخلاقی اسلام مردم و جامعه مورد احتراماند و هیچگاه و بههیچ قیمتی نباید آبرو و حیثیت مردم وجهالمصالحه قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای شیوههای تبلیغ رسانهها، حق، حقوق و تکالیف رسانهها با رویکرد دروندینی به آیات قرآن و تبیین عناصر اصلی حقوق انسانها است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این مقاله بر اساس گزیدهای از آیات قرآنی سعی شده است به زبان ساده «حقوق» و «تکالیف» وسایل نوین ارتباط جمعی از دید قرآن بیان شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/10/1 | انتشار: 1400/10/14