دانشکده رفاه
چکیده: (511 مشاهده)
در عصر کنونی که بهعنوان «عصر ارتباطات و رسانه» نام گرفته است، رسانهها نقش بسیار وافری در فرهنگسازی و نهادینه ساختن ارزشها و شکلگیری اخلاق حاکم در جامعه دارند و ازآنجاییکه تقویت و تضعیف دین متأثر از رسانه است، در این مقاله به تبیین جایگاه رسانه در فقه اسلامی پرداخته شده است. با کاوش در مصادیق رسانه دریافتیم که رسانه از مسائل مستحدثه است که تحت هیچ عنوان فقهی قرار نمیگیرد؛ لذا آن را «عنوان ثانوی» معرفی کرده و در ابتدا براساس «اصل حلیت» تأسیس رسانه را در اسلام جایز دانسته و در غایت امر با التفات به نقش مؤثر و ضروری رسانه در عصر حاضر و مداقّه در آیات و روایات، با بهرهگیری از ادلّهای چون وجوب جهاد و دفاع از دین، وجوب تبلیغ و اعتلای اسلام، تأسیس رسانه واجب کفایی استنتاج شد.
واژههای کلیدی: رسانه،
فقه،
علوّ،
دفاع،
تبلیغ.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/20 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1400/10/14