دوره 3، شماره 2 - ( 10-1400 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 49-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Media in Shaping Values and Ethics in Society. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2022; 3 (2) :31-49
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-76-fa.html
مقدم‌فر عطیه. حکم فقهی تأسیس رسانه. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1400; 3 (2) :31-49

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-76-fa.html


دانشکده رفاه
چکیده:   (511 مشاهده)
 در عصر کنونی که به‌عنوان «عصر ارتباطات و رسانه» نام گرفته است، رسانه‌ها نقش بسیار وافری در فرهنگ‌سازی و نهادینه ساختن ارزش‌ها و شکل‌گیری اخلاق حاکم در جامعه دارند و ازآنجایی‌که تقویت و تضعیف دین متأثر از رسانه است، در این مقاله به تبیین جایگاه رسانه در فقه اسلامی پرداخته شده است. با کاوش در مصادیق رسانه دریافتیم که رسانه از مسائل مستحدثه است که تحت هیچ عنوان فقهی قرار نمی‌گیرد؛ لذا آن را «عنوان ثانوی» معرفی کرده و در ابتدا براساس «اصل حلیت» تأسیس رسانه را در اسلام جایز دانسته و در غایت امر با التفات به نقش مؤثر و ضروری رسانه در عصر حاضر و مداقّه در آیات و روایات، با بهره‌گیری از ادلّه‌ای چون وجوب جهاد و دفاع از دین، وجوب تبلیغ و اعتلای اسلام، تأسیس رسانه واجب کفایی استنتاج شد.
واژه‌های کلیدی: رسانه، فقه، علوّ، دفاع، تبلیغ.
متن کامل [PDF 644 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/20 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1400/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb