دوره 5، شماره 1 - ( 11-1402 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 147-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farokhi M. Analyzing the cultural-communicative policies of the mosque in the third decade of the Islamic Revolution (1379-1389): analysis of the upstream documents of the Islamic Republic of Iran. Jurisprudence and legal studies of media 2024; 5 (1) :119-147
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-62-fa.html
فرخی میثم. واکاوی سیاستگذاری فرهنگی- ارتباطی مسجد در دهه سوم انقلاب اسلامی (1379-1389): تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1402; 5 (1) :119-147

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-62-fa.html


دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه
چکیده:   (172 مشاهده)
در این مقاله محقق با توجه به رویکرد سیاستگذاری فرهنگی- ارتباطی، اهم مسائل سیاستی مرتبط با مسجد که در ماهنامه ی مسجد انعکاس یافته را با روش تحلیل محتوای کیفی استخراج نموده و سپس سیاست های اعلامی–اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با حوزه ی مسجد را طی سالهای 1379-1389 با توجه به مسائل سیاستی مستخرج از ماهنامه ی مسجد مورد بررسی قرار می دهد. نتایج برآمده از سیاست پژوهی مذکور نشان می دهد که مساله ی عمران مسجد در مقایسه با سایر مسائل مساجد در بازه زمانی مذکور از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و بیشتر اسناد مورد بررسی در این دهه ناظر به مساله ی مذکور می باشد. همچنین پیرامون مسائلی مانند امام جماعت مسجد، خادم مسجد، هیات امنای مسجد، مسجد و وقف، مسجد دولتی یا مردمی، تعطیلی مسجد، مسجد و مردم نیز نتایج تحلیل نشان می دهد که گزاره ها و بندهای سیاستی بسیار محدودی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مدون و مصوب شده است. همچنین نتایج تحلیل سیاست های مرتبط با حوزه ی مسجد در این دهه نشان می دهد که در مورد برخی مسائل مورد بررسی مانند اختلافات درونی مسجد، مسجد و ارتباطات سیاست مهمی تدوین و تصویب نشده است و پیرامون مسائل مذکور سیاست بارزی و مشهودی در جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نشده است.
 
متن کامل [PDF 2612 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/13 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1402/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb