Mohagheghi M M. An introduction to the cultural policy of the Islamic Republic of Iran for the realization of the Islamic revolution media based on the theory of Allameh Tabatabai's credits. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2024; 5 (2) :275-290
URL:
http://journal.refah.ac.ir/article-1-48-fa.html
محققی محمد مهدی. درآمدی بر سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق رسانه تراز انقلاب اسلامی بر اساس نظریه اعتباریات علامه طباطبایی. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1402; 5 (2) :275-290
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-48-fa.html
دانشگاه باقرالعلوم
چکیده: (465 مشاهده)
نظریه اعتباریات علامه طباطبائی ظرفیتهای زیادی برای سیاستگذاری فرهنگی دارد. بر اساس این نظریه، مبنای اختلاف اعتبارات جوامع، تفاوت در جهان بینی و انسان بینی است. با تغییر در ادراکات اعتباری هر جامعه، باورهای بنیادین آن دگرگون شده و نظام نوینی از نیازها، غایات و گرایشها پدید میآید. نظامی از اعتبارات جامعه غربی در حالی منجر به پیدایش رسانه و ارتباطات نوین شد که بسیاری از آنها مغایر ارزشهای جامعه ایران بود. در اثر انقلاب کانتی و انقطاع از غیب، آرمان تحقق بهشت زمینی، تنوع طلبی، مصرف گرائی و استعمار ملل ضعیف در راس ارزشهای غرب قرار گرفت. امروزه برای دگرگونی این اعتبارات، از طریق سیر قهقرا به ریشهایترین اعتبار رسانه در غرب میرسیم؛ یعنی رسانه به مثابه فرهنگ و ارزشهای مشترکی مانند: دنیوی سازی، عقلانیت ارتباطی، تجربه گرائی، انسان محوری.
انقلاب اسلامی ایران نظام نوینی از اعتبارات را وارد جامعه ایرانی کرد که باعث شد حرکت دنیوی سازی در ایران، به صورت پنهان و آرام دنبال شود، اما هنوز نتوانسته ارزشهای خود را در جامعه نهادینه کند. بیانیه گام دوم نظام نوینی از ارزشها را برای دگرگونی رسانه تراز انقلاب در بر دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/21 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار: 1403/3/10