چکیده: (223 مشاهده)
مطالعات زنان و رسانهها یکی از حوزههای مورد توجه علوم ارتباطات اجتماعی است که میتوان از زوایای مختلف به آن پرداخت. از جمله جایگاه زنان در سازمانهای رسانهای و نقش آنان در تولید محتواهای رسانهای، زنان بهعنوان مخاطبان رسانهها و همچنین چگونگی بازنمایی آنان در رسانهها؛ البته هر کدام از این حوزهها با سایر حوزهها در تعامل است و نمیتوان آنها را از یکدیگر منفک کرد. به این معنی که ممکن است زنان تولیدکننده محتوای رسانهای به علت متفاوت بودن خواستهها و نقش اجتماعی خودشان با مردان، مفاهیم مختلفی را در تولیدات خود بگنجانند. چگونگی بازنمایی زنان در محتواهای رسانهای نیز قسمتی از سیاستهای تولید است که با عقاید، خواستهها و نیازهای تولیدکننده در ارتباط است و بازنماییهای متفاوت، احتمالاً تفسیرهای متفاوتی را نیز از سوی مخاطبان در پی خواهد داشت. هرچند امروزه در جهان و همچنین ایران شاهد فعالیتهای گسترده زنان در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ... هستیم، اما کماکان بین حضور مؤثر و پُررنگ زنان نسبت به مردان در عرصه جامعه شکاف قابل توجهی وجود دارد. ارتقای سطح آگاهی و توانمندی زنان سبب میشود سطح آگاهی جامعه در زمینههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که با زندگی آنان سروکار دارد، افزایش یابد و بر فرایندهای تصمیمگیری در امور تأثیر بگذارد. ازآنجاکه زنان نیمی از نیروی فعال جامعه را تشکیل میدهند، کشورهایی که توانستهاند بسترهایی فراهم کنند تا زنان در عرصههای مختلف حضور پُررنگتری داشته باشند، از توسعه بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1398/9/17 | انتشار: 1398/10/14