دوره 1، شماره 2 - ( 10-1398 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 87-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Women's Rights and Media. Jurisprudence and legal studies of media 2020; 1 (2) :69-87
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-30-fa.html
تقوی تندیس. حقوق زن و رسانه. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1398; 1 (2) :69-87

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-30-fa.html


چکیده:   (619 مشاهده)
مطالعات زنان و رسانه­ها یکی از حوزه­های مورد توجه علوم ارتباطات اجتماعی است که می­توان از زوایای مختلف به آن پرداخت. از جمله جایگاه زنان در سازمان­های رسانه­ای و نقش آنان در تولید محتواهای رسانه­ای، زنان به‌عنوان مخاطبان رسانه­ها و همچنین چگونگی بازنمایی آنان در رسانه­ها؛ البته هر کدام از این حوزه­ها با سایر حوزه­ها در تعامل است و نمی­توان آن­ها را از یکدیگر منفک کرد. به این معنی که ممکن است زنان تولید­کننده محتوای رسانه­ای به علت متفاوت بودن خواسته­ها و نقش اجتماعی خودشان با مردان، مفاهیم مختلفی را در تولیدات خود بگنجانند. چگونگی بازنمایی زنان در محتواهای رسانه­ای نیز قسمتی از سیاست­های تولید است که با عقاید، خواسته­ها و نیازهای تولیدکننده در ارتباط است و بازنمایی­های متفاوت، احتمالاً تفسیرهای متفاوتی را نیز از سوی مخاطبان در پی خواهد داشت. هرچند امروزه در جهان و همچنین ایران شاهد فعالیت­های گسترده زنان در عرصه­های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ... هستیم، اما کماکان بین حضور مؤثر و پُررنگ زنان نسبت به مردان در عرصه جامعه شکاف قابل توجهی وجود دارد. ارتقای سطح آگاهی و توانمندی زنان سبب می­شود سطح آگاهی جامعه در زمینه­های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که با زندگی آنان سروکار دارد، افزایش یابد و بر فرایندهای تصمیم­گیری در امور تأثیر بگذارد. ازآنجاکه زنان نیمی از نیروی فعال جامعه را تشکیل می­دهند، کشورهایی که توانسته­اند بسترهایی فراهم کنند تا زنان در عرصه­های مختلف حضور پُررنگ­تری داشته باشند، از توسعه بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.
متن کامل [PDF 245 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1398/9/17 | انتشار: 1398/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb