چکیده: (293 مشاهده)
زنان بهعنوان نیمی از پیکره اجتماع نقش مهمی در جریان فرهنگسازی و توسعه جوامع داشته و دارند. تحولات اخیر در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، بهخصوص بروز پدیده شهرنشینی که نهتنها بر عادات و شیوههای رفتاری، بلکه بر الگوهای اندیشه و احساس مردمان اثر گذاشته است. همچنین تحول در نظام خانواده در جهان صنعتی امروز و نقش عظیم رسانه در تغییرات فرهنگی جوامع، تلاش در شناخت اهمیت نقش زنان در جامعه و احقاق حقوق حقه ایشان بهعنوان یک انسان آزاد را الزامی کرده است. امروزه یکی از شاخصهای مهم جهان برای سنجش مردمسالاری و آزادی، مسئله برابری زنان و آگاهی آنها از حقوقشان است. در کشور ما نیز این مسئله اهمیت خاصی پیدا کرده و زنان روزبهروز نسبت به حقوقشان حساسیت بیشتری پیدا میکنند. رسانه و اجتماع دارای ارتباط دو سویه میباشند و دارای تأثیر بر روی یکدیگر و تأثر از همدیگر میباشند. این رابطه دو سویه، اهمیت موضوع رسانه را دوچندان میکند. حضور زن بهعنوان نیمی از اجتماع، در رسانه غیرقابل اجتناب میباشد. در این پژوهش نهتنها حضور زن در رسانه بهعنوان یک حق اجتماعی پذیرفته و اثباتشده، بلکه با توجه به تهاجم فرهنگی موجود در کشور، حضور زن در رسانه بهعنوان جبهه اصلی این نبرد، ضروری انگاشته شده است. این ضرورت همانند هر فعل ضروری دیگر، منافاتی با وجود ضوابط و شرایط برای اشتغال و حضور زن در رسانه نمیباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1398/4/10