چکیده: (551 مشاهده)
گسترش رسانه در بهکارگیری فناوریهای ارتباطی باعث پدید آمدن مباحث حقوقی جدیدی شده است. یکی از این مباحث که از اهمیت زیادی هم برخوردار است حقوق مخاطبان رسانهها است. حقوق مخاطب از مفاهیم مهمی است که همراه با موج سوم، یعنی انقلاب اطلاعات در دنیای ارتباطات ظاهر و بهعنوان نوع جدیدی از حقوق عمومی شهروندان شکوفا شد. در بحث حقوق مخاطبان رسانه، مخاطبان به دو دسته عام و خاص تقسیم میشوند که مخاطبان خاص، علاوه بر بهرهبرداری از حقوق متعلق به عموم مخاطبان از حقوق و مزایای خاصی نیز بهرهمند هستند. ازآنجاکه این پژوهش مربوط به حقوق مخاطبین عمومی رسانه است، نخست مهمترین مصادیق مربوط به حقوق مخاطبان عام رسانه را از منظر فقهی (مانند حق امنیت، حق حفظ حرمت حریم خصوصی، حق آزادی عقیده و احترام به مقدسات و پرهیز از اهانت به آنها و غیره) مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن نیز حقوق مخاطبان خاص (کودکان و زنان) بررسی خواهند شد. درنهایت به مهمترین مصادیق مربوط به حقوق مخاطبان عام رسانه از منظر حقوق و قوانین (مانند حق دسترسی به اطلاعات صحیح و منع نشر اکاذیب، حق سانسور ننمودن اطلاعات، حق برخورداری از امنیت و غیره) ایران اسلامی پرداخته میشود و در انتها نیز حقوق مخاطبان خاص (کودکان و زنان) مورد بررسی قرار میگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/2/19 | انتشار: 1400/4/19