دوره 3، شماره 1 - ( 4-1400 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 110-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Media Audience Rights from the Perspective of Shia Jurisprudence. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2021; 3 (1) :79-110
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-56-fa.html
جعفری رضا، نوروزی نیما. حقوق مخاطبان رسانه از منظر فقه شیعی. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1400; 3 (1) :79-110

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-56-fa.html


چکیده:   (551 مشاهده)
گسترش رسانه در به‌کارگیری فناوری‌های ارتباطی باعث پدید آمدن مباحث حقوقی جدیدی شده است. یکی از این مباحث که از اهمیت زیادی هم برخوردار است حقوق مخاطبان رسانه‌ها است. حقوق مخاطب از مفاهیم مهمی است که همراه با موج سوم، یعنی انقلاب اطلاعات در دنیای ارتباطات ظاهر و به‌عنوان نوع جدیدی از حقوق عمومی شهروندان شکوفا شد. در بحث حقوق مخاطبان رسانه، مخاطبان به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند که مخاطبان خاص، علاوه بر بهره‌برداری از حقوق متعلق به عموم مخاطبان از حقوق و مزایای خاصی نیز بهره‌مند هستند. ازآنجاکه این پژوهش مربوط به حقوق مخاطبین عمومی رسانه است، نخست مهمترین مصادیق مربوط به حقوق مخاطبان عام رسانه را از منظر فقهی (مانند حق امنیت، حق حفظ حرمت حریم خصوصی، حق آزادی عقیده و احترام به مقدسات و پرهیز از اهانت به آنها و غیره) مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن‌ نیز حقوق مخاطبان خاص (کودکان و زنان) بررسی خواهند شد. درنهایت به مهم‌ترین مصادیق مربوط به حقوق مخاطبان عام رسانه از منظر حقوق و قوانین (مانند حق دسترسی به اطلاعات صحیح و منع نشر اکاذیب، حق سانسور ننمودن اطلاعات، حق برخورداری از امنیت و غیره) ایران اسلامی پرداخته می‌شود و در انتها نیز حقوق مخاطبان خاص (کودکان و زنان) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 
متن کامل [PDF 1116 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/15 | پذیرش: 1400/2/19 | انتشار: 1400/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb