1- دانشکده رفاه
چکیده: (450 مشاهده)
چکیده
جوامع بشری به موازات افزایش جمعیت، پیچیدگی قوانین، رشد علم و دانشهای مختلف اجتماعی و ارتباطی دارای ارتباط پیچیدهتری شده است. در جوامع اسلامی فقه احکام و قواعد فقهی به دلیل پایبندی به دین وارد این ارتباطات شده است. با گسترش فناوریهای نوین ارتباطی رسانهها و همچنین استفاده وسیع افراد جامعه از رسانه، شکل پیچیدهتری به خود گرفته است. حقوق مخاطب بهعنوان حقوق عمومی شهروندی در این ارتباطات شکوفا شد. رسانهها درحالیکه پاسخگوی نیاز مخاطباند برای حفظ بقای خود ملزم به رعایت حقوق مخاطب هستند. تبلیغات بازرگانی در رسانهها مستعد درگیر شدن با زمینههای ضمانآور از جمله قواعد و موضوعهای فقهی مانند قاعده (غبن، تدلیس، غرور، لاضرر و...) هستند، رعایت نکردن حقوق مخاطبان نهتنها به خود رسانه بلکه به جامعهای که رسانه در آن فعالیت میکند نیز لطمه میزند و این حقی است که قانون بر اساس قواعد فقهی موجود به مخاطبان داده است، که اگر تبلیغ بازرگانی به هر دلیل باعث ضرر به مخاطب شود، رسانه مسئول جبران خسارت مادی و معنوی ناشی از آن عمل است و میتواند برای جلوگیری از ضرر، پخش و انتشار آن را منع کند. در این مقاله میکوشیم ضرورت کاربرد قواعد فقهی در قوانین و ساختارهای تبلیغات بازرگانی برای رعایت حقوق مخاطب را بررسی کنیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/4/19