دوره 3، شماره 1 - ( 4-1400 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 15-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Application of Jurisprudential Rules in Examining the Rights of the Audience in Commercial Advertising. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2021; 3 (1) :7-15
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-53-fa.html
طاهری‌پور زهرا، رئیسی زینب. کاربرد قواعد فقهی در بررسی حقوق مخاطب در تبلیغات بازرگانی. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1400; 3 (1) :7-15

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-53-fa.html


1- دانشکده رفاه
چکیده:   (450 مشاهده)
چکیده
جوامع بشری به موازات افزایش جمعیت، پیچیدگی قوانین، رشد علم و دانش‌های مختلف اجتماعی و ارتباطی دارای ارتباط پیچیده‌تری شده است. در جوامع اسلامی فقه احکام و قواعد فقهی به دلیل پایبندی به دین وارد این ارتباطات شده است. با گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی رسانه‌ها و همچنین استفاده وسیع افراد جامعه از رسانه، شکل پیچیده‌تری به خود گرفته است. حقوق مخاطب به‌عنوان حقوق عمومی شهروندی در این ارتباطات شکوفا شد. رسانه‌ها درحالی‌که پاسخگوی نیاز مخاطب‌اند برای حفظ بقای خود ملزم به رعایت حقوق مخاطب هستند. تبلیغات بازرگانی در رسانه‌ها مستعد درگیر شدن با زمینه‌های ضمان‌آور از جمله قواعد و موضوع‌های فقهی مانند قاعده (غبن، تدلیس، غرور، لاضرر و...) هستند، رعایت نکردن حقوق مخاطبان نه‌تنها به خود رسانه بلکه به جامعه‌ای که رسانه در آن فعالیت می‌کند نیز لطمه می‌زند و این حقی است که قانون بر اساس قواعد فقهی موجود به مخاطبان داده است، که اگر تبلیغ بازرگانی به هر دلیل باعث ضرر به مخاطب شود، رسانه مسئول جبران خسارت مادی و معنوی ناشی از آن عمل است و می‌تواند برای جلوگیری از ضرر، پخش و انتشار آن را منع کند. در این مقاله می‌کوشیم ضرورت کاربرد قواعد فقهی در قوانین و ساختار‌های تبلیغات بازرگانی برای رعایت حقوق مخاطب را بررسی کنیم.

 
متن کامل [PDF 1041 kb]   (326 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1399/2/20 | انتشار: 1399/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb