دوره 6، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 106-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yaghoobi A, momen R. Jurisprudential examination of family duties in media upbringing of children. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2024; 6 (1) :79-106
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-120-fa.html
یعقوبی علی اصغر، مومن رقیه سادات. بررسی فقهی وظائف خانواده در تربیت رسانه ای فرزندان. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (1) :79-106

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-120-fa.html


1- مدرسه عالی فقه تخصصی قم
2- عضو هیئت علمی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران
چکیده:   (1711 مشاهده)
حکم به لزوم و شایستگی تربیت رسانه ای فرزندان را نه تنها شرع که عقل نیز حکم بدان دارد. فرزندان به علت سن کم و نداشتن تجربه به شدت در معرض آثار  مخرب و سوء رسانه ها قرار دارند. که سلامت روحی آنان را مورد تهدید قرار میدهد. از جمله آسیب های جدی رسانه، نمایش ابتذال و خشونت ، اعتیاد به رسانه ، انزوا، پرخاشگری، روابط غیر اخلاقی در فضاهای مجازی، نشر و انتشار شبهات و توهین به مقدسات و عقاید دینی، که موجب تزلزل در باورهای دینی می گردد؛ می باشد. هر عقل سلیمی با این حجم وسیعی از آسیب های رسانه، حکم به دفع ضرر و آسیب های آن از طریق تحصیل سواد و تربیت رسانه ای خواهد داد. و از آنجا که فرزندان خود قادر به تشخیص این آسیب ها نبوده و در مقابل جذابیت های سمعی-بصری و القائات باورهای ضد دینی توان مقاومت را ندارند، مضاف بر رجحان عقلی و نقلی، و سیره متشرعه، حسب ادله ی شرعی، از جمله آیات، وایات و قواعد فقهی که به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته شد؛ بر خانواده واجب است بستر تربیتی لازم جهت تحصیل سواد رسانه را مهیا سازد. که فرایند تربیت رسانه ای فرزندان را می توان در سه مرحله و سه روش و در سه دوره سنی مختلف که عبارتند از: مرحله اول روش آگاهی بخشی و بصیرت دهی ،  مرحله دوم روش موعظه و گفتگوی دلسوزانه، و مرحله سوم روش جدال نیکو در سه دوره سنی کودکی، سن تمییز و سن جوانی؛ محقق ساخت
متن کامل [PDF 447 kb]   (1266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/27 | پذیرش: 1403/7/2 | انتشار: 1403/7/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb