چکیده: (۸۰۰ مشاهده)
امروزه فناوری کلانروایتِ دنیای ما انسانهاست که با پیشرفتهای شگرف در حوزههای نرمافزاری و سختافزاری، زندگی بشری را دچار دگرگونیهای فوقالعاده کرده است. باید گفت گسترش لحظهایِ محیط دیجیتال ازجمله فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، شبکهها، محتواها، خدمات دیجیتال، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، رباتیک، خلق فناوری بلاکچین و ظهور بستر متاورس در ابعاد مختلف زندگی کودکانِ امروز ایفای نقش میکند. در کنار آن با شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از فضای مجازی که نقش مؤثری در تولید، انتشار و انتقال اطلاعات آموزشی و سرگرمی داشته است، سطح دسترسی به محتوای برخط برای اقشار مختلف جامعه ازجمله کودکان افزایش یافته است. درواقع هماکنون بشر شاهد تولد نسلی است که از ابتدای کودکی شاهد پیشرفت اینترنت و ابزارهای هوشمند فناورانه در دنیاست و درعینحال، این شرایط بستری برای محدود شدن یا نقض حقوق افراد نیز ایجاد کرده است. دراینمیان حقوق کودکان بهعنوان آسیبپذیرترین قشر جامعه بیشتر در معرض تعرض و سوءاستفاده است. کودکان امروز زمان زیادی را برای فعالیتهای آموزشی، تفریحی و سرگرمی در اینترنت و محیط دیجیتال سپری میکنند و در معرض انواع خطرها و تهدیدها نیز قرار میگیرند. دراینفضا، موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مسئلهای مهم و در خور توجه است که باید از سوی دولتها و سایر نهادهای دولتی، مدنی و سایر متولیان امور کودکان مورد حمایت ویژه قرار گیرد. این پژوهش سعی دارد به این پرسشها پاسخ دهد که کودک کیست و محیط دیجیتال در زندگی او چه تأثیرهایی دارد؟ چه سازوکارهای قانونی و ساختاری در عرف بینالمللی و داخلی برای حمایت از کودکان در محیط دیجیتال در دسترس است؟
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/20 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/4/10