دوره 6، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 132-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GHafarian A, Nahavandi A. Clarifying the jurisprudence of spreading prostitution in the media space. مطالعات فقه و حقوق رسانه 2024; 6 (1) :107-132
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-107-fa.html
غفاریان علی، نهاوندی علی. تبیین حکم اشاعه فحشا در فضای رسانه‌ای. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1403; 6 (1) :107-132

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-107-fa.html


1- مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار علیهم السلام قم
چکیده:   (1277 مشاهده)
یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی، ترویج فواحش در جامعه است. در دوران فعلی، فضای‌ رسانه‌ای موجب تحقق این ناهنجاری در محدوده‌ای وسیع و با سرعت بالا شده است. آگاهی از احکام فروعات این مساله، نیازمند پاسخ به این سوال است که مبانی فقهی حکم اشاعه فواحش در فضای رسانه‌ای، نزد فقهای امامیه کدام است؟ پاسخ به این سوال سبب معرفی و دلالت ادله فقهی در راستای شناختن مبانی، با هدف تعیین وظایف کاربران رسانه‌ها، و تعیین رویکرد اجرایی دستگاه‌های نظارتی خواهد بود. در این نوشته به روش توصیفی و تحلیلی، بعد از بیان مفاهیم و اشاره به مراد از اشاعه فحشا، استدلال به ادله فقهی مورد بررسی قرار گرفته است. آیه سوره «نور» دلالت بهتری نسبت به دو آیه دیگر دارد. از روایات هم، حداقل چیزی که استفاده می‌شود حرمت افشا و اظهار معاصی می‌باشد، مخصوصا افشا و اظهار خطاها و گناهانِ شخصِ مسلمان می‌باشد. استدلال به اشاعه فاحشه بودنِ برخی از معاصی برای اثبات حرمت آن نیز بر مسلم بودن این حکم در بین فقها دلالت دارد. لازم آمدن گسترش ظلم و ضلالت در جامعه و مقدمه فساد بودن به عنوان دلیل عقلی، و ازهم‌گسیختگی و نابودی جوامع به سبب گسترش فساد نیز دلیل عقلایی بر ممنوعیت آن خواهد بود.
 
متن کامل [PDF 698 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/28 | پذیرش: 1403/2/4 | انتشار: 1403/7/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb