دوره 5، شماره 1 - ( 11-1402 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 118-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirshekari A, Maleki N. The Nature and Characteristics of Right of Publicity. Jurisprudence and legal studies of media 2024; 5 (1) :95-118
URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-104-fa.html
میرشکاری عباس، ملکی نفیسه. حمایت از اشخاص مشهور: از حق خلوت تا حق جَلوَت. دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه. 1402; 5 (1) :95-118

URL: http://journal.refah.ac.ir/article-1-104-fa.html


1- دانشگاه تهران
چکیده:   (149 مشاهده)
در دنیای امروز، اشخاص به‌واسطه رسانه‌ها و گاه بر اساس توانمندی‌های خود، برحسب شانس و اتفاق و گاه نیز به‌دلیل انتساب به دیگر اشخاص به شهرت دست پیدا می‌کنند. شکل‌گیری شهرت برای اشخاص، دو اثر و مخاطره اجتناب‌ناپذیر به‌دنبال دارد: اولاً افراد جامعه نسبت به دانستن جزئیات زندگی شخص مشهور علاقه‌مند‌ند و ازاین‌رو شخص مشهور در معرض خطر نقض حریم خصوصی قرار می‌گیرد. از سوی‌دیگر، تحت تأثیر رسانه‌ها، امروزه شهرت ارزش تجاری نیز پیدا کرده است، به‌طوری‌که عرضه‌کنندگان برای تبلیغ کالاهای خود از ویژگی‌های هویتی شخص مشهور بهره ‌می‌گیرند تا از این طریق عرضه خود را افزایش دهند. برای مقابله با این دو مخاطره، نظام حقوقی از دو راهکار حقوقی استفاده می‌کند: اولاً با استفاده از قاعده عام و از پیش موجودِ حق خلوت که ریشه در حقوق شخصیت و حقوق بشر دارد، تلاش در جلوگیری از نقض حریم خصوصی این افراد دارد. ثانیاً با ابداع حق جدیدی به‌عنوان حق جَلوَت که به‌صورت توأمان ریشه در حقوق مالی و حقوق مربوط به شخصیت دارد، استفاده تجاری از ویژگی‌های هویتی اشخاص مشهور را ساماندهی می‌کند؛ حقی که آثار مالی آن (قابلیت انتقال، قابلیت اسقاط، قابلیت توارث و قابلیت توقیف) در تعامل با حقوق شخصیت و نظم عمومی تنظیم و تعدیل می‌شود.
متن کامل [PDF 2558 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1402/7/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه مطالعات فقه و حقوق رسانه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jurisprudence and legal studies of media

Designed & Developed by : Yektaweb