1- دانشگاه تهران
چکیده: (149 مشاهده)
در دنیای امروز، اشخاص بهواسطه رسانهها و گاه بر اساس توانمندیهای خود، برحسب شانس و اتفاق و گاه نیز بهدلیل انتساب به دیگر اشخاص به شهرت دست پیدا میکنند. شکلگیری شهرت برای اشخاص، دو اثر و مخاطره اجتنابناپذیر بهدنبال دارد: اولاً افراد جامعه نسبت به دانستن جزئیات زندگی شخص مشهور علاقهمندند و ازاینرو شخص مشهور در معرض خطر نقض حریم خصوصی قرار میگیرد. از سویدیگر، تحت تأثیر رسانهها، امروزه شهرت ارزش تجاری نیز پیدا کرده است، بهطوریکه عرضهکنندگان برای تبلیغ کالاهای خود از ویژگیهای هویتی شخص مشهور بهره میگیرند تا از این طریق عرضه خود را افزایش دهند. برای مقابله با این دو مخاطره، نظام حقوقی از دو راهکار حقوقی استفاده میکند: اولاً با استفاده از قاعده عام و از پیش موجودِ حق خلوت که ریشه در حقوق شخصیت و حقوق بشر دارد، تلاش در جلوگیری از نقض حریم خصوصی این افراد دارد. ثانیاً با ابداع حق جدیدی بهعنوان حق جَلوَت که بهصورت توأمان ریشه در حقوق مالی و حقوق مربوط به شخصیت دارد، استفاده تجاری از ویژگیهای هویتی اشخاص مشهور را ساماندهی میکند؛ حقی که آثار مالی آن (قابلیت انتقال، قابلیت اسقاط، قابلیت توارث و قابلیت توقیف) در تعامل با حقوق شخصیت و نظم عمومی تنظیم و تعدیل میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1402/7/5